Rozwój dziecka

Rozwój dziecka tydzień po tygodniu.
W pierwszym tygodniu noworodek rozpoznaje twój zapach, ma bardzo dobrze rozwinięty też zmysł słuchu. Dzięki tym dwóm zmysłom maluch dobrze cię rozpoznaje i czuje się w twoim towarzystwie.
W drugim tygodniu maleństwu poprawia się ostrość wzroku, jednak woli patrzeć na twarze rodziców, niż na zabawki.
Trzeciego tygodnia reaguje na zimno, zmęczenie, strach lub samotność płaczem. Z czasem rodzić będzie w stanie odróżnić kiedy dziecko płacze z powodu bólu a kiedy po prostu jest głodne.
Czwarty tydzień to czas, kiedy wymachuje rączkami i nóżkami oraz głośno krzyczy. Skupia uwagę na twojej twarzy oraz przekręca głowę z jednej na drugą stronę.
W piątym i szóstym tygodniu, pomału zaczyna poznawać samego siebie a my poznamy jego temperament.
W kolejnym tygodniu wraz z rozwojem układu nerwowego i zmysłów, malec interesuje się tym co się wokół niego dzieje. Ważne jest, aby powtarzać dzienny rytm zajęć, daje to naszemu dziecku poczucie bezpieczeństwa.
W ósmym i dziewiątym tygodniu leżąc na brzuchu unosi na chwile głowę jednak nie potrafi utrzymać jej w linii środkowej. Śledzi wzrokiem przesuwany przed buzią przedmiot a także zaczyna się uśmiechać. W tych tygodniach dziecko też częściej pod wpływem hałasu wybudza się.
Dziesiąty tydzień to czas kiedy malec nie chce całymi dniami leżeć w łóżeczku, łatwo się denerwuje i płacze, jednak gdy wyciągniemy go z łóżeczka uspokaja się.
W kolejnym tygodniu podczas leżenia potrafi utrzymać głowę w linii środkowej, podpiera się na przedramionach a trzymane w pionie trzyma już główkę.
W dwunastym tygodniu można zauważyć, że maluch potrafi odwrócić głowę w stronę interesującego go dźwięku.
W trzynastym tygodniu niemowlak jest ciekawy wszystkich bodźców, chętnie wkłada paluszki do buzi oraz wyraźnie rozróżnia znane głosy i twarze.
W tygodniach od czternastego do szesnastego nie zostawiamy maluchów bez opieki. Potrafią bowiem już przewracać się na boki, co grozi sturlaniem się np. z łóżka.
Do dwudziestego tygodnia dziecko jest bardzo ruchliwe, gotowe na zabawy.
W dwudziestym pierwszym tygodniu chwyta raczkami stopy i przytrzymuje je przez chwile oraz próbuje podciągać się do pozycji siedzącej. W kolejnych tygodniach wyciąga rączki do przedmiotu, który go interesuje.
Dwudziesty czwarty tydzień to czas na podciąganie brody do klatki piersiowej oraz przewracanie się z brzucha na plecy i odwrotnie.
W miesiącach do trzydziestego przenosi przedmioty z ręki do ręki, potrafi chwytać całą dłonią. Zaczyna pełzać do przodu, siada na chwilę bez podparcia. Bawi się swoim ciałem, samodzielnie je chrupki. Gaworzy oraz ślini się często ponieważ jest to okres ząbkowania.
W trzydziestym pierwszym tygodniu potrafi już piszczeć, szeptać oraz naśladować głosy zwierząt. Reaguje na swoje imię i rozumie, że zakładanie kurtki to krok do spaceru.
Trzydziesty drugi i trzeci tydzień to wyrażanie woli przez malucha a także powtarzanie łańcuchów sylab. Potrafi skupić się przez kilka chwil na zabawce a także samodzielnie się nią pobawić.
Do czterdziestego tygodnia nauczy się pewnie raczkować, zaczyna łączyć w głowie skutek z przyczyną i sprawdza jaki będzie efekt zabawy następnym razem.
W kolejnych tygodniach zaczyna zwracać uwagę na szczegóły, dotyka oczy pluszaka. Wstaje samo trzymając się mebli, raczkuje swobodnie po podłodze w każdym kierunku, nie przewraca się chociaż czasem traci równowagę. Bawi się klockami, rozumie proste plecenia oraz podaje nam zabawkę, gdy o nią poprosimy.
W czterdziestym siódmym tygodniu stoi samo, siada ze stania, podtrzymywane chodzi dookoła pokoju.
Do pięćdziesiątego tygodnia dziecko przemieszcza się raczkując, często zmienia pozycje, próbuje stawiać kroki trzymając się mebli. Bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem, współpracuje podczas ubierania oraz wykonuje proste polecenia.
Ostatnie dwa tygodnie to poznawanie świata, dziecko jest bardzo ruchliwe. Roczne dziecko chętnie się bawi, porozumiewa się prostymi słowami i gestami. Być może potrafi przejść już samodzielnie kilka kroków. Jednak pamiętajmy, że etapy rozwoju dziecka nie zawsze są takie same musimy dać dziecku czas na rozwijanie się w swoim tempie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here