Zabezpieczenie ładunku podczas transportu nie jest prostym zadaniem, dlatego też warto postawić na solidne pasy ładunkowe. W dużej mierze to właśnie dzięki nim będzie można zabezpieczyć nawet bardzo nietypowe ładunki. Aby wybrać porządne pasy należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów.
Jakie są najważniejsze parametry?
Aby wybrać porządne pasy ładunkowe w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ich przetarcia i pęknięcia. Jeżeli kupujemy używane pasy to ocenić należy również obecność ewentualnej korozji, która może znajdować się na elementach metalowych. Struktura pasów może zmienić się również pod wpływem środków chemicznych.
Nowe pasy ładunkowe należy dokładnie sprawdzić nie tylko przed zakupem. Są to środki mocujące, które powinny być systematycznie kontrolowane. Przestrzegać należy oczywiście danych znajdujących się na metce. Ogromną rolę odgrywa przede wszystkim rozciąganie pasa i rozciąganie haka.
Kolor ma znaczenie
Wybierają pasy ładunkowe należy oczywiście kierować się ich kolorem. Najsłabsze są pasy zielone, niebieskie i żółte, a najmocniejsze czerwone i pomarańczowe. Pamiętać należy jednak o tym, że sam kolor pasów nie zawsze jest gwarancją ich parametrów użytkowych.
Bardzo ważne jest również to, aby prawidłowo mocować ładunek. W pierwszej kolejności należy oczywiście idealnie wyliczyć odpowiednią ilość pasów ładunkowych. Oprócz samych pasów warto wybrać dodatkowy osprzęt, dzięki któremu będzie możliwe prawidłowe zabezpieczenie towaru.
Jakie pasy nie nadają się do użytku?
Jeżeli pasy mają nieczytelną etykietę to najlepiej zrezygnować z ich użytkowania. Jeżeli chociaż jeden parametr pasa na etykiecie nie będzie możliwy do odczytania to wówczas pas nie przejdzie oczywiście kontroli i nie będzie spełniać normy EN 12195-2.
Uważać należy również na pasy skręcone. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że nawet pojedyncze skręcenie napiętego pasa może przyczynić się do nierównego rozkładu sił. Większe siły zawsze działają na krawędzie skręconego pasa. Częstym problemem jest również pas z napinaczem, który umieszczony jest na krawędzi ładunku.
Do użytku nie nadają się również napuchnięte pasy ładunkowe. Mowa tutaj oczywiście o pasach, które w dotyku są miękkie i znacznie grubsze. Spuchnięcie wynika oczywiście z wielu mikrouszkodzeń włókien.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.